Miasto Siedlce w partnerstwie z Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur oraz Stowarzyszeniem Rozwoju Społeczno-Gospodarczego ?Wiedza? rozpoczęło realizację projektu badawczego ?Rozwój szkolnictwa zawodowego w Siedlcach w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy?.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
Realizacja projektu została przewidziana na 22 miesiące.
Cel projektu:
Cel ogólny projektu:
Wiedza ta ma służyć przystosowaniu planów rozwojowych szkolnictwa zawodowego do potrzeb pracodawców.
Osiągnięcie celu ogólnego nastąpi poprzez realizację następujących celów szczegółowych:
Działania:
Konferencja otwarcia prezentująca dylematy szkolnictwa zawodowego i siedleckiego rynku pracy w kontekście podjętego projektu badawczego. Konferencja zamknięcia podsumowująca podjęte w projekcie działania.
Obserwatorium rynku pracy. Służyć będzie do monitorowania w trakcie trwania projektu zmian na siedleckim rynku pracy i rynku kształcenia zawodowego (zawody deficytowe i nadwyżkowe, podaż miejsc pracy, popyt na pracę). W oparciu o zestaw bieżących informacji pozyskiwanych z rynku pracy i rynku kształcenia zawodowego przeprowadzana będzie diagnoza zagadnienia. W ramach Obserwatorium rynku pracy uruchomiony zostanie portal internetowy (Siedlecki Portal Informacyjno-Badawczy). Służyć on będzie do prezentacji wyników prowadzonego monitoringu i do kontaktów z młodzieżą i pracodawcami.
Badania ilościowe szkolnictwa zawodowego. Badaniami o charakterze ilościowym objęci zostaną uczniowie dokonujący wyboru ścieżki edukacyjnej i uczniowie szkół zawodowych miasta Siedlce. Celem badań będzie poznanie motywacji wyboru kształcenia zawodowego przez gimnazjalistów oraz aspiracji i planów zawodowych uczniów szkół zawodowych.
Badania o charakterze jakościowym. Przeprowadzenie badania wśród przedstawicieli instytucji związanych ze szkolnictwem zawodowym oraz współpracujących ze szkołami. Badaniem o charakterze jakościowym w formie „focus group” ma na celu ocenę mechanizmów tworzenia planów rozwojowych szkół oraz konstruowania oferty edukacyjnej, wychodzącej naprzeciw potrzebom rynku.
Badanie ilościowe pracodawców. Przeprowadzenie badania wśród pracodawców metodą face to face w oparciu o skategoryzowany kwestionariusz. Zakres wywiadu będzie dotyczył liczby i struktury oferowanych miejsc pracy, zapotrzebowania bieżącego i przyszłego na pracowników o określonych kwalifikacjach zawodowych i kompetencjach, wymagań stawianych młodym pracownikom oraz oceny przygotowania zawodowego pracowników.
Rezultaty:
Rezultaty twarde:
Rezultaty miękkie:
O wartości planowanego projektu przesądzi:
Wartością dodaną projektu będzie przywrócenie szkolnictwu zawodowemu należnego mu znaczenia. Projekt powinien też uświadomić młodzieży, że proponowana przez szkoły zawodowe oferta kształcenia jest zgodna z oczekiwaniami pracodawców i zapewni absolwentom pracę.